Inwentaryzacja w magazynie wysokiego składowania, za pomocą programu WMS.
INWENTARYZACJA
Inwentaryzacja w magazynie.
Inwentaryzacja składników majątku i źródeł ich pochodzenia sporządzona na określony dzień pozwala ustalić różnice wynikające z prowadzenia rzeczywistego stanu środków ze stanem wynikającym z ewidencji księgowej i rozliczyć osoby materialnie odpowiedzialne za poszczególne składniki majątku. Podstawowym celem inwentaryzacji jest weryfikacja wykazanego w księgach rachunkowych stanów aktywów i pasywów danej jednostki, ale służy ona także do:
- Rozliczenia osób materialnie odpowiedzialnych,
- Przeciwdziałanie nieprawidłowościom w gosp. majątkiem.
- Oceny przydatności określonych składników majątku.
Odpowiedzialność materialna pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających ze stosunku pracy jest egzekwowane wówczas, gdy:
- Niewłaściwe działanie lub zaniechanie działania przez pracownika
- Wina pracownika
- Poniesienie szkody przez pracownika
- Wystąpienie związku przyczynowego między zawinionym zachowaniem pracownika a szkodą, która powstała.
Jeżeli szkoda została wyrządzona przez kilku pracowników to każdy z nich ponosi odpowiedzialność za część szkody proporcjonalnie do przyczynienia się do jej powstania i stopnia winy. Przy winie nieumyślnej pracownik odpowiada tylko za szkodę w granicach rzeczywistej straty pracodawcy nie ponosi zaś odpowiedzialności za utracone przez pracodawcę korzyści.
Metody przeprowadzania inwentaryzacji:
- Spis z natury;
- Potwierdzenie stanów;
- Weryfikacja;
Spis z natury przeprowadzany jest przez specjalnie do tego celu powołaną komisję, która dokonuje inwentaryzacji wykorzystując arkusz spisu z natury. Arkusze te od momentu ich ponumerowania i opieczętowania są drukami ścisłego zarachowania. Zespoły spisowe ujmują poszczególne składniki objęte inwentaryzacją na arkuszach spisowych. Liczba poszczególnych składników rzeczowych ustalana jest przez przeliczenie, mierzenie, ważenie. Stan produktów masowych ustala się szacunkowo. Po zakończeniu spisu z natury następuje dostarczenie przez zespoły spisowe arkuszy spisowych przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej.
Następnie sprawdza się arkusze pod względem formalnym. Kolejny etap to rozliczenie inwentaryzacji, czyli porównanie danych wynikających z arkuszy spisowych z danymi ewidencji księgowej. Jest to porównanie jakościowe i ilościowe. Następnie przygotowywane są dokumenty księgowe w postaci zbiorczego zestawienia spisów z natury. Ostatni etap to porównanie sald kont służącego do ewidencji określanego składnika majątku ze stanem wynikającym z arkuszy spisowych i ewentualne ustalenie różnic inwentaryzacyjnych.
Dokument inwentaryzacji zostaje zapisany ze statusem w trakcie realizacji, jeśli nie zostanie potwierdzone polecenie ZAMKNIJ. Dokument w trakcie realizacji oznaczony jest symbolem 1 w polu STAN w pierwszej kolumnie rejestru. Dokument w trakcie realizacji jest modyfikowany przez użycie polecenia EDYCJA. Menu INWENTARYZACJA wyświetla rejestr dokumentów inwentaryzacji zapisanych w programie. W rejestrze aktywne są funkcje:
- dopisania dokumentu;
- edycji;
- podglądu;
- zamknięcia inwentaryzacji;
- wydruku.
W rejestrze aktywna jest funkcja wyświetlenia innych dokumentów przyjęć i wydań. Uruchomienie w pasku zadań poleceń PRZYJĘCIA lub WYDANIA wyświetla skorowidz właściwych dokumentów. Po zaznaczeniu pozycji w skorowidzu zostaje wyświetlony wybrany rejestr dokumentów. Polecenie HOME umożliwia przejście do planszy startowej programu. Pierwsza kolumna rejestru – STAN – określa status dokumentu inwentaryzacji:
- 1 – dokument w trakcie realizacji,
- 2 – dokument zamknięty.
W dokumencie inwentaryzacji należy zapisać datę – pole DATA. Domyślnie proponowana jest data bieżąca. Data może zostać zmieniona przez zapisanie nowej daty bezpośrednio w polu lub wybór z kalendarza wyświetlanego przez przycisk listy rozwijanej. Po wprowadzeniu informacji ogólnych pozycje inwentaryzacji zapisywane są przez użycie polecenia UTWÓRZ. Program automatycznie zapisuje pozycje zawierające kartoteki asortymentowe, których stan magazynowy jest większy od 0. Stan magazynowy na moment wygenerowania inwentury jest wyświetlany w polu ILOŚĆ WMS. W polu ILOŚĆ_MAGAZYNOWA zapisywana jest ilość wynikająca ze spisu z natury. W polu NR_ARKUSZA może zostać zapisany numer arkusza spisowego. Brak zapisu w polu ILOŚĆ_MAGAZYNOWA traktowany jest jak zapisanie ilości 0. Po zapisaniu ilości spisowych w pozycjach automatycznie zostaje obliczona i zapisana różnica inwentaryzacyjna – pole RÓŻNICA.
RÓŻNICE INWENTARYZACYJNE Nadwyżka występuje wówczas, gdy stan faktyczny konkretnego składnika majątku jest większy od ilości i wartości wynikającej z dokumentacji i ewidencji. Niedobór występuje wówczas, gdy ilość a tym samym wartość określonego rodzaju składnika majątku w magazynie jest mniejszy od ilości i wartości tego samego rodzaju składnika wynikające z dokumentacji i ewidencji.
Edycja – modyfikacja dokumentu inwentaryzacji jest możliwe do czasu zamknięcia arkusza spisu z natury. Zamknięta inwentaryzacja nie jest modyfikowalna. Po zamknięciu inwentaryzacji automatycznie dopisane zostają dokumenty niedobór i nadwyżek, dla tych pozycji, które wykazywały różnice inwentaryzacyjne.
Dokumenty wyświetlane są odpowiednio w rejestrach: NIEDOBORY Z INWENTURY i NADWYŻKI Z INWENTURY. ;
Nadwyżki z inwentury Zatwierdzenie arkusza inwentaryzacyjnego powoduje utworzenie dokumentów nadwyżek i niedoborów w magazynie. Pozycja menu wyświetla dokumenty nadwyżki zapisane automatycznie przy zamknięciu inwentury. Dokumenty nie są modyfikowane. W rejestrze aktywne są funkcje podglądu, wydruku oraz uruchomienia pozostałych rejestrów dokumentów magazynowych.
Kody kreskowe i terminal radiowy
Operator poruszając się po magazynie odczytuje kody lokalizacji, kody z towarów oraz wprowadza ilość towarów w okreśłonej lokalizacji – miejscu składowania. Po przesłaniu danych zebranych podczas inwentaryzacji do serwera bazy danych (MS SQL 2008 server) następuje porównanie tych danych ze stanem ewidencyjnym. Wdrożenie systemu kodów kreskowych umożliwia w magazynie ograniczenie kosztów poprzez przyspieszenie Operacji magazynowych, zwiększenie wiarygodności danych wprowadzanych do systemu komputerowego i zmniejszenie ilości pomyłek.
Nadwyżki z inwentury
Zatwierdzenie arkusza inwentaryzacyjnego powoduje utworzenie dokumentów nadwyżek w magazynie. Pozycja menu wyświetla dokumenty nadwyżki zapisane automatycznie przy zamknięciu inwentury. Dokumenty nie są modyfikowane. W rejestrze aktywne są funkcje podglądu, wydruku oraz uruchomienia pozostałych rejestrów dokumentów magazynowych.
Spis z natury
Spis z natury przeprowadzany jest przez specjalnie do tego celu powołaną komisję, która dokonuje inwentaryzacji wykorzystując arkusz spisu z natury. Arkusze te od momentu ich ponumerowania i opieczętowania są drukami ścisłego zarachowania. Zespoły spisowe ujmują poszczególne składniki objęte inwentaryzacją na arkuszach spisowych. Liczba poszczególnych składników rzeczowych ustalana jest przez przeliczenie, mierzenie, ważenie. Stan produktów masowych ustala się szacunkowo. Po zakończeniu spisu z natury następuje dostarczenie przez zespoły spisowe arkuszy spisowych przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej.
Różnice inwentaryzacyjne
Nadwyżka występuje wówczas, gdy stan faktyczny konkretnego składnika majątku jest większy od ilości i wartości wynikającej z dokumentacji i ewidencji. Niedobór występuje wówczas, gdy ilość a tym samym wartość określonego rodzaju składnika majątku w magazynie jest mniejszy od ilości i wartości tego samego rodzaju składnika wynikające z dokumentacji i ewidencji.
Niedobory na inwenturze
Zatwierdzenie arkusza inwentaryzacyjnego powoduje utworzenie dokumentów niedoborów w magazynie. Pozycja menu wyświetla dokumenty niedoborów (braków) zapisane automatycznie przy zamknięciu inwentury. Dokumenty nie są modyfikowane. W rejestrze aktywne są funkcje podglądu, wydruku oraz uruchomienia pozostałych rejestrów dokumentów magazynowych.
Czytaj więcej:
Dokumenty magazynowe
Rejestrują obrót towaru w magazynie przyjęcia wydania – WMS program magazynowy.
Oprogramowanie WMS Program WMS WMS WMS program magazynowyDokumenty magazynowe w programie PALETY
DOKUMENTY MAGAZYNOWE W PROGRAMIE PALETY – Program Magazyn Palet przewiduję ewidencję obrotu paletami za pomocą dokumentów przyjęć palet, wydań palet i przesunięć między lokalizacjami. Dokumenty magazynowe w programie PALETY Dokumenty przychodu są podzielone ponadto na dokumenty związane z przyjęciami zewnętrznymi PZ i wewnętrznymi PW. Pozycje SubMenu pozwalają na uruchomienie transakcji dopisywania (wystawiania) nowego dokumentu magazynowego przyjęcia palet,
Program Magazynowy Gospodarka paletowa Magazynowy system informatyczny paletowa paletyProgram WMS zlecenie wydania
Zlecenia wydania z magazynu (zamówienia) oznaczone są w programie WMS jako dokumenty ZWZ.
Program Magazynowy WMS WMS program magazynowyProgram WMS.net
Skuteczne narzędzie do pracy w magazynie i bieżącego wprowadzania zmian, a także podglądu jest program WMS. Pozwala sprawnie przemieszczać się pomiędzy konkretnymi funkcjonalnościami. Możliwe jest to nie tylko za pomocą specjalistycznych urządzeń stosowanych do tego celu, ale także każdego mobilnego urządzenia z poziomu przeglądarki internetowej. Nowoczesne rozwiązania – Program WMS.net Najnowsze technologie informatyczne umożliwiają tworzenie oprogramowania spełniającego
Program WMS Program magazynowy WMS Program WMSRotacja i zaleganie
Analiza towaru w magazynie wymaga często odpowiedzi na pytania co często a co wolno rotuje lub w jakich miejscach towar najczęściej jest przyjmowany i wydawany.
Oprogramowanie WMS Program WMS